Біологія 9-А, 9-Б



12.03. Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

§44 Прочитати.

Виписати:

- погляди на походження людини;

- докази походження людини від тварин.

Знати:

- Рушійні сили антропогенезу;

- Основні етапи еволюції людини.

Використайте:




Перегляньте презентацію за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-evolyuciya-lyudini-24403.html




17.03. Основи еволюційної філогенії та систематики.

§45 прочитати. Звернути увагу на малюнки, виділення, схеми.

Головне виписати в зошит. Дати відповіді на запитання на ст.190

Можна використати:







54 07.04 Огляд основних еукаріотичних таксонів

Мета: Розширити знання про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних царств; показати сучасну класифікацію живої природи, повторити основні таксони, що використовуються у різних царствах; розвивати вміння працювати колективно, абстрактне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи

Завдання



Виписати:

1. Основні ознаки грибів.

2. Групи грибів.

3. Види грибів.

4. Роль грибів у природі та житті людини. Представники. (ст. 195-197)

Розглянути мал. на ст. 196.

Опрацювати матеріал про рослини та тварини на ст 197-200

Вся робота в зошиті буде оцінена!!!

Порівняльна характеристика деяких груп еукаріотів




Царство

Які організми включає

Особливості будови й життєдіяльності


Інфузорії



Не мають клітинної стінки. Є щільний покрив — пелікула, яка підтримує форму клітини. У клітинах по два ядра — маленьке (мі кро нуклеус) і велике (макрону-клеус). Гетеротрофи. Одноклітинні організми





Царство

Які організми включає

Особливості будови й життєдіяльності


Гриби

Справжні гриби

Мають клітинну стінку, яка містить хітин та, у деяких випадках, інші речовини.

У клітинах ядер зазвичай два, але буває й одне ядро і багато ядер. Гетеротрофи. Необхідні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища через поверхню тіла. Переважно багатоклітинні організми, лише деякі групи (наприклад, дріжджі) є одноклітинними




Рослини

Водорості, вищі спорові, насінні рослини

Мають клітинну стінку, яка містить целюлозу й лігнін. У клітинах ядро зазвичай одне. Автотрофи. Потрібні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища через поверхню тіла. Багатоклітинні, колоніальні або одноклітинні організми


Тварини

Членистоногі, молюски, черви, хребетні та інші тварини

Не мають клітинної стінки. У клітинах ядро зазвичай одне. Гетеротрофи. Потрібні для життя речовини поглинають із навколишнього середовища шляхом поїдання інших живих організмів, їх частин, залишків або продуктів життєдіяльності. Багатоклітинні організми




Тихоходка


Еукаріоти є найбільшим за кількістю видів доменом клітинних організмів. У процесі еволюції вони неодноразово включали у свої клітини внутрішньоклітинних симбіонтів. Ці симбіонти і стали такими органе-лами, як мітохондрії та пластиди.



Перевірте свої знання

1. Хто такі еукаріоти? 2. Які групи еукаріотів ви знаєте? 3. Які особливості притаманні тваринам? 4. Порівняйте між собою гриби й рослини. 5*. Яке значення для людини мають представники домену Еукаріоти? 6*. Чому систематика еукаріотів викликає багато суперечок між ученими?

Виконайте в зошиті тест на ст. 201.

Можна виконати завдання наведених тестів.

У завданнях 1-12 оберіть одну правильну відповідь.

1 ) Основні систематичні категорії запропонував:

а) Ч. Дарвін б) Ж.-Б. Ламарк в) Г. Мендель г) К. Лінней

2 ) Таксону тварин ряд відповідає таксон рослин:

а) порядок б) клас в) відділ г) родина

3 ) Таксону тварин тип відповідає таксон рослин:

а) порядок б) клас в) відділ г) родина

4 ) Схема, що відображає еволюційні зв’язки між таксонами, для

яких вона будується, — це:

а) генеалогічне дерево в) філогенетичне дерево

б) схема схрещування г) філогенія

5 ) Систему трьох доменів запропонував:

а) К. Воуз в) Ч. Дарвін

б) К. Лінней г) Г. Мендель

6 ) До домену Еукаріоти належить збудник:

а) грипу б) холери в) чуми г) малярії

7 ) Неклітинною формою життя є:

а) хламідія в) вірус грипу

б) гриб пеніцил г) дизентерійна амеба

8 ) Організми, клітини яких містять плазміди:

а) тільки бактерії

б) тільки бактерії та архебактерії

в) тільки архебактерії та еукаріоти

г) бактерії, архебактерії та еукаріоти

9 ) Організми, гени яких містять інтрони:

а) тільки бактерії

б) тільки бактерії та архебактерії

в) тільки архебактерії й еукаріоти

г) бактерії, архебактерії й еукаріоти

10 Організми, клітини яких містять ядра:

а) тільки бактерії

б) тільки бактерії та архебактерії

в) тільки архебактерії й еукаріоти

г) бактерії, архебактерії й еукаріоти

11 Організми, клітини яких мають два ядра та не мають клітинної стінки:

а) інфузорії б) гриби в) рослини г) тварини

12 Організми, клітини яких мають зазвичай одне ядро й клітинну стінку, що містить целюлозу:

а) інфузорії б) гриби в) рослиниг) тварини

13 Напишіть назви груп еукаріотів, до яких належать організми, зображені на малюнках:



14 Установіть відповідність між збудниками захворювань та групами, до яких вони належать.

Збудники Групи

1 туберкульозу а) Бактерії

2 сказу б) Віруси

3 аскаридозу в) Еукаріоти

4 ботулізму

5 віспи

6 сонної хвороби

15 Поясніть, чому віруси виділено в окрему групу й не включено в домени бактерій або архебактерій.

16 Порівняйте між собою гриби й рослини. Укажіть риси схожості й відмінності.

Для закріплення використайте:









Урок 55 09.04 Тема уроку: Екосистема. Різноманітність екосистем.



Мета: формувати поняття про різноманітні угруповання: біоценоз, біогеоценоз та екосистему; охарактеризувати їхній склад, структуру і властивості; з’ясувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах та зміни в них; розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння порівнювати та співставляти; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослин і тварин, які живуть навколо нас.

Опрацювати §48. Виписати основні терміни, поняття, законспектувати.

Всі записи та робота будуть оцінені!!!











56 14.04 Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в

екосистемах.

Мета: розглянути особливості харчових зв’язків між організмами та кругообігу

речовин і потоку енергії в екосистемах, проаналізувати вплив людської діяльності

на ці процеси, порівняти продуктивність різних екосистем; формування здатності

розв’язувати екологічні задачі.

Завдання:

Еразм Дарвін, дід великого вченого, був лікарем і поетом. У його поемі «Храм

природи» ми знаходимо й певні екологічні погляди:


Орел, стремясь из-под небес стрелою,

Грозит голубке смертью злою;

Голубка ж, чтобы жить, должна,

Кормясь, губить ростки и семена.

Охотнице-сове средь ночи темной

Не жаль певца любви и неги томной,

А соловей съедает светляка,

Не посмотрев на прелесть огонька.

Светляк же, ночи светоч оживленный,

Вползая вверх, цветок съедает сонный.

Природы правила просты, они повелевают:

Одних существ съедаешь ты, затем тебя съедают.

Про які взаємодії організмів йдеться мова?

1. Виписати взаємозв'язки між організмами в ексистемах §49 ст.204-205 та закінч.

на ст.206.

Увага! Має бути декілька схем за різними типами зв'язків.

2. Виписати та знати:

- автотрофи; - гетеротрофи;

- ланцюги живлення;

- трофічні рівні;

- Консументи 1, 2 та ін. порядків.

Вміти: пояснювати трофічну сітку та приклади ланцюгів живлення. Ст. 206-207.

Виписати про екологічну піраміду. Ст.208

Увага!!! Всі задачі записати в зошит

Розв’язування типових задач з екології


2

Задача № 1 .За правилом екологічної піраміди визначте, скільки рослинної

речовини необхідно для того, щоб у наведеному біоценозі могли існувати три

рослинноїдні птахи масою1 кг.

Розв’язання:

Складаємо ланцюг живлення: рослини → птахи.

Маса одного птаха — 1 кг, отже йому необхідно 10 кг рослин.

Кількість птахів — 3, тому помножуємо кількість птахів на масу рослин

і визначаємо масу рослинної речовини, яка необхідна для того, щоб у цьому

біоценозі змогли існувати три рослинноїдні птахи масою 1 кг:

3 ∙ 10 = 30 кг рослинної речовини.

Відповідь: необхідно 30 кг рослин.

Задача № 2 . Трофічний ланцюг складається з трьох рівнів. Вовк набрав 1 кг

маси. Скільки для цього знадобилось рослинної речовини?

Розв’язання:

Складаємо ланцюг живлення: рослини → заєць → вовк.

Маса вовка збільшилась на 1 кг, отже йому необхідно було з’їсти на 10 кг більше

зайців, а їм, у свою чергу, необхідно з’їсти на 100 кг рослин більше.

Відповідь: знадобилось 100 кг рослинної речовини.

Задача № 3 . За правилом екологічної піраміди, визначте, скільки рослинності

необхідно, щоб прогодувати лисицю масою 32 кг.

Розв’язання:

Складаємо ланцюг живлення: рослини → заєць → лисиця.

Згідно з правилом екологічної піраміди на кожен трофічний рівень переходить не

більше ніж 10 % енергії, отже, знаючи масу лисиці, можна обчислити потрібну

масу рослинності.

3200 кг —320 кг—32 кг

рослини—заєць—лисиця

Відповідь: щоб прогодувати лисицю масою 32 кг, необхідно 3200 кг рослинності.

Задача №4 .Визначте площу (га) поля, що необхідна для прогодування яструба

масою 6 кг (суха речовина становить 40 %). Суха маси трави з 1 м2 становить 300

г.

Розв’язання:

Складаємо ланцюг живлення: рослини → гризуни → яструб.

Спочатку визначаємо масу сухої речовини яструба (складаємо пропорцію):

6 кг — 100 %

x кг — 40 %

x кг (маса сухої речовини яструба).

6 кг ×40% : 100 %= 2,4 кг ( маса сухої речовини яструба)

Визначаємо суху масу рослин у ланцюзі живлення за правилом екологічної

піраміди:

240 кг — 24 кг —2,4 кг


3


Рослини —гризуни—яструб

Тепер визначаємо площу поля, на якій зростає 240 кг рослин (складаємо

пропорцію):

1 м2 — 300 г (0,3 кг)

x — 240 кг

1м2×240 кг : 0,3 кг =800 м2 800 м2 = 0,08 га.

Відповідь: щоб прогодувати яструба вагою 6 кг, необхідно 0,08 га поля.

https://studfile.net/preview/5153120/page:18/

https://nenc.gov.ua/wp-

content/uploads/2020/03/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3

%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96-

%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%87%D1%96.pdf

http://www.10minschool.ua/rsc/naspath/articles/000804--710516200.pdf

https://vseosvita.ua/library/lancugi-zivlenna-prezentacia-11-klas-228694.html


57 16.04 Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні)

фактори.

Мета: ознайомитися із чинниками середовища життя; розкрити вплив на

організми чинників неживої природи; формувати науковий світогляд,

відпрацьовувати вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати

інформацію.

Завдання. Опр. §501. Виписати всі терміни та їх пояснення ст.208-211.

2. Розгл. мал. до даного §50.

Використайте:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0

%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%

D0%BE%D1%80%D0%B8

https://teachua.com/add/ekologija/2407-prezentacija-qekologichni-faktoryq

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-ekologicni-cinniki-ponatta-pro-

seredovise-isnuvanna-slahi-pristosuvan-do-nogo-organizmiv-111417.html

Увага!!! Всі записи в зошиті будуть оцінені!!!



















Тематичний контроль знань. 1 варіант.

Віконують дівчата.

Відповісти на тести, на запитання 1.2. на фото та на запитання 3, 4

3.Що спільного в селекції рослин, тварин та мікроорганізмів?

4.Чому екосистеми не можуть існувати без продуцентів?

Всі відповіді надсилати на lidiya-boyun@ukr.net



Тематичний контроль знань. 2 варіант.

Віконують хлопці. Відповісти на тести, на запитання 1.2. на фото та на запитання 3, 4

3. У чому полягає саморегуляція екосистем?

4. Яка позитивна та негативна роль генної інженерії.

Всі відповіді надсилати на lidiya-boyun@ukr.net




66 19.05 Основи генетичної інженерії. Роль генетичної інженерії в

сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми

Мета уроку:

− освітня: ознайомитися з основними напрямками сучасних біотехнологій,

їхніми потенційними можливостями; розглянути особливості створення химерних

і трансгенних організмів, з’ясувати мету їх створення та можливі наслідки

вживання ГМП; значення трансгенних організмів в природі та для життя людини.

Завдання.

1. Опрацювати §57 підручника

Допоможуть опрацювати відео.




https://www.youtube.com/watch?v=oXuUoUgpTtM

https://www.youtube.com/watch?v=U425MLSyvUI

https://www.youtube.com/watch?v=wwctXOJrxCU

https://www.youtube.com/watch?v=VwdH9C5RGtA

https://www.youtube.com/watch?v=vYsXazctm_4

https://www.youtube.com/watch?v=queAHtLEPIU

2. Дати письмові відповіді на запитання ст.242.




Урок № 67 21.05 Основи клітинної інженерії. Тканинна інженерія.

Мета уроку: ознайомитися із поняттями «тканинна» і «клітинна» інженерія;

із можливостями діагностики спадкових хвороб; з’ясувати роль клітиннної та

тканинної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині; розвивати в учнів

пам’ять, увагу і мислення.

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-osoblivosti-geneticnoi-ta-

klitinnoi-inzenerii-14374.html

https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4207

Прочитати текст §58. Відповісти на запитання та на запитання 5 та 6

на ст.245 підручника (письмово в зошиті).

1. які завдання клітинної інженерії?

2. назвати методи клітинної інженерії. Як вони здійснюються?


2




Клітинна (тканинна) інженерія

Сучасна клітинна, тканинна інженерія почала оформлюватись у самостійну дисципліну

після праці Д.Г. Вольтера та Ф.Р. Майера. Вони у 1984 році за допомогою пластичного

матеріалу, штучно вирощеного з клітин узятих у пацієнта відновили ушкоджену рогівку ока.

Із 1987 року тканинну інженерію почали вважати новим науковим напрямом у медицині,

що ґрунтується на використанні сучасних гістотехнології. Клітинна інженерія - розробка методів

ембріонального клонування і клонування організмів, органів, тканин, з окремих клітин; це

методи роботи з різними клітинами з найрізноманітнішою метою; від їх культивування і до

створення клонів людей. Ця ідея викликала багато різних тлумачень: від негайного

застосування на практиці до заборони будь-яких досліджень в цій галузі. Така реакція пов'язана

з недостатньою кількістю експериментальних даних, оскільки серійних клонів тварин не

отримано. Створення клонів базується на простому перенесенні соматичного ядра в

незапліднену яйцеклітину, в якій власне ядро інактивовано. Надалі така яйцеклітина

пересаджується сурогатній матері і всі процеси проходять природнім шляхом. Оскільки генотип

ядра соматичної клітини тотипотентний, розвивається новий організм, який повністю відповідає

за своїми особливостями, властивостями і ознаками тому, від якого взято соматичне ядро.

Практично це його копія, але тільки молодша - на той час, який прожив донор. Крім того, цей

метод дозволяє розмножувати тварин з корисними мутаціями в соматичних клітинах, чого не

можливо досягти ніякими іншими методами. Метод клонування дозволяє зберегти рідкісні

популяції тварин занесених нині у Червону книгу.

Досягнення і завдання клітинної інженерії.

Завдяки гістотехнологіям були отримані:

культурні клітини (тканини для отримання цінних речовин);

штучна печінкова тканина;

відбувається реконструкція сполучної тканини, особливо кісткової;

гладка м'язова тканина, яка використовується для відтворення сечоводів, сечового

міхура, кишкової трубки;

створення штучних клапанів серця і капілярних сіток;

найбільш важливим напрямком є виготовлення еквівалентів шкіри;

клонування організмів - перспективний напрямок клітинної інженерії;

гібридизація соматичних клітин;

ембріональна індукція - займається штучною зміною організму уході зародкового

розвитку.

Методи тканинної інженерії їх суть.

виділення клітин з організму або відбір клітин з донорського матеріалу;

перенесення їх на штучні поживні середовища;

виділення тканинно-специфічних клітин та їх подальше культивування;

нанесення отриманої культури клітин на матрицю з наступною культивацією;

матриці можуть бути виготовлені з різних біоматеріалів і повинні легко руйнуватися в

оргазмі або заміщатись на тканини власного організму.

Проблеми тканинної інженерії




3




клітини під час культивування можуть змінювати свої властивості й перетворюються з

нормальних на близькі за характеристиками до пухлинних;

причиною перероджень можуть бути стимулятори розмноження клітин;

процес культивування може приводити до зараження клітин;

джерелом інфекції можуть бути живильні середовища, сироватка, порушення

регламенту роботи

багато проблем виникає в середині організму після пересадження штучних тканин.

Незважаючи на це, тканинна інженерія є найбільш перспективним напрямом у

біотехнологіях, який швидко розвивається.